Oleh: Bandeh Khudo
Pada zaman awal kedatangan Islam, masyarakat Islam tidak begitu
terdedah kepada ilmu falsafah. Walau bagaimanapun menjelang abad ke-3,
para sarjana Islam mulai memberikan perhatian kepada persoalan dan
pemikiran yang berkaitan dengan falsafah.
Asas falsafah yang dipelopori oleh para ilmuwan Islam, berdasarkan
ajaran Islam bertujuan untuk meningkatkan keyakinan dan ketakwaan umat
Islam. Berbeda dengan falsafah Yunani yang lebih tertumpu kepada
pencarian kebenaran berlandaskan pemikiran dan logika semata-mata.
Aliran falsafah pada zaman Islam tidak sekadar membataskan
perbicaraan kepada persoalan yang berkaitan dengan metafizika ketuhanan
dan kejadian alam. Tetapi juga meliputi perbincangan yang berkaitan
dengan nilai-nilai akhlak, masyarakat, dan kemanusiaan. Walaupun ahli
falsafah pernah dicap oleh Imam Al-Ghazali sebagai golongan yang sesat
lagi menyesatkan, tetapi perkembangan ilmu falsafah itu telah berjaya
membantu menyelesaikan pelbagai persoalan keagamaan, ekonomi, politik,
sosial, budaya, dan bidang-bidang lain.
Wahyu sebenarnya tidak bercanggah dengan akal. Menerusi paduan wahyu
dan akal seperti yang dicernakan oleh para ilmuwan Islam telah berjaya
membantu meletakkan batu asas yang kukuh kepada pembinaan peradaban
Islam.
Karena itu, umat Islam digalakkan mencari dan menimba ilmu hatta
sampai ke negara China. Dorongan yang diberikan oleh Islam itu telah
memberikan semacam motivasi kepada para sarjana Islam untuk terus
menggali dan mempelajari pelbagai ilmu pengetahuan sama ada di timur
ataupun barat.
Salah seorang ilmuwan tersebut ialah Al Biruni atau nama asalnya Abu
al-Raihan Muhammad ibn Ahmad al-Biruni. Beliau dilahirkan pada tahun
362 H (973 M) diBirun, ibu negara Khawarizm atau lebih dikenali sebagai
Turkistan. Gurunya yang terawal ialah Abu Nasr Mansur ibn Alt ibn
Iraqin yang juga merupakan seorang pakar ilmu matematika dan alam.
Minat dan kecenderungannya untuk mempelajari serta meluaskan
dimensi ilmu pengetahuannya telah mendorong Al-Biruni merantau
sehingga ke negara India. Tetapi semasa berada di India, Al-Biruni
telah ditawan oleh Sultan Mahmood al-Ghaznawi. Setelah menyedari
keilmuwannya beliau ditugaskan di istana sebagai salah seorang ulama.
Kesempatan itu digunakan sepenuhnya oleh Al-Biruni untuk
mempelajari bahasa Sanskrit dan bahasa lain di India.
Di sana beliau mengambil kesempatan untuk mengenali agama Hindu dan
falsafah India. Hasilnya beliau telah menulis beberapa buah buku yang
mempunyai hubungan dengan masyarakat India dan kebudayaan Hindu.
Tembok penjara tidak menjadi penghalang kepada Al-Biruni untuk terus
menuntut dan menghasilkan karya-karya yang besar dalam pelbagai bidang.
Sumbangannya kepada ilmu dan peradaban India amat besar. Sumbangannya
yang paling penting ialah dalam penciptaan kaedah penggunaan angka-angka
India dan kajiannya mencari ukuran bumi menggunakan kiraan matematik.
Beliau juga telah berjaya menghasilkan satu daftar yang mengandungi peta
dan kedudukan ibu-ibu negara di dunia.
Semasa berada dalam tawanan itu, Al-Biruni juga menggunakan seluruh
ruang dan peluang yang ada untuk menjalinkan hubungan antara para
ilmuwan sekolah tinggi Baghdad dan para sarjana Islam India yang
tinggal dalam istana Mahmud al Ghaznawi.
Selepas dibebaskan, beliau telah menulis sebuah buku yang berjudul
Kitab Tahdid al Nih-ayat al Amakin Lita’shih al Masafat al Masakin. Di
samping itu, beliau turut mendirikan sebuah pusat kajian astronomi
mengenai sistem solar yang telah membantu perkembangan pengajian
ilmu falak pada tahun-tahun yang mendatang. Kajiannya dalam bidang
sains, matematik, dan geometrik telah menyelesaikan banyak masalah yang
tidak dapat diselesaikan sebelum ini.
Penguasaannya terhadap pelbagai ilmu pengetahuan dan bidang telah
menyebabkan beliau digelar sebagai “Ustaz fil Ulum” atau guru segala
ilmu. Penulisannya tentang sejarah Islam telah diterjemahkan ke
dalam bahasa Inggris dengan judul “Chronology of Ancient Nation”.
Banyak lagi buku tulisan Al-Biruni diterbitkan di Eropah dan
tersimpan dengan baiknya di Museum Escorial, Sepanyol. Dalam
sepanjang hidupnya Al-Biruni telah menghasilkan lebih 150 buah buku termasuk satu senarai kajian yang mengandungi 138 tajuk.
Antara buku itu ialah Al-Jamahir fi al-Jawahir yakni mengenai
batu-batu permata; Al-Athar al-Baqiah berkaitan kesan-kesan lama
peninggalan sejarah dan Al-Saidalah fi al-Tibb, tentang obat-obatan.
Karya ini dikatakan karyanya yang terakhir sebelum meninggal dunia
pada 1048M.
Al-Biruni bukan sahaja dapat menguasai bahasa Sanskrit dengan baik
tetapi juga bahasa-bahasa Ibrani dan Syria. Beliau yang memiliki ilmu
pengetahuan yang luas tentang falsafah Yunani menjadikannya seorang
sarjana agung yang pernah dilahirkan oleh dunia Islam. Al-Biruni berjaya
membuktikan bahawa gandingan falsafah dan ilmu pengetahuan telah
membolehkan agama terus hidup subur dan berkembang serta membantu
menyelesaikan permasalahan yang dihadapi oleh umat.
Pemikiran falsafahnya tidak semata-mata bersandarkan kepada
imaginasi dan permainan logik tetapi berdasarkan kepada kajian
yang dilakukannya secara empirikal. Kepakarannya dalam ilmu Islam
tidak boleh dipertikaikan kerana dalam umur yang masih muda lagi beliau
telah menghasilkan sebuah karya besar yang berjudul Kitabul Asar al
baqiya ‘Anil Quran al Khaliya.
Sebelum ke India, Al-Biruni sering menjalinkan hubungan
dengan Ibnu Sina. Keadaan ini menjadi bukti penegasan ilmuwan Islam
lain terhadap ketokohan dan kesarjanaannya. Sekaligus menjadikan beliau
seorang ahli falsafah Islam yang serba boleh dengan sumbangan yang telah memberikan manfaat yang besar kepada manusia seluruhnya.
Dalam masa yang sama, Al-Biruni juga membuktikan bahwa golongan ahli
falsafah bukan merupakan golongan yang sesat dan hidup di menara gading.
Sebaliknya mereka merupakan golongan ilmuwan yang perlu diberi posisi
dan tempat yang khusus. Peranan dan kedudukan mereka amat besar dalam pembinaan peradaban Islam serta peradaban manusia.
Sesungguhnya kemunculan Al-Biruni sebagai tokoh ilmuwan
tersohor telah mengangkat martabat ahli falsafah daripada terus
diberikan pelbagai stigma dan label yang berbentuk negatif serta merubah
peranan yang sepatutnya dimainkan oleh ahli falsafah itu sendiri.
(teosophy/ABNS)
0 komentar:
Posting Komentar